Enrolment options
Dear Student…
The aim of
these lessons on the steps of the research process is to assist the student
in:
1 - Preparing the master's dissertation.
2- Supporting the student’s achievement
in the module of Research Training
seminar in English
3- Preparing the student for the PhD
contest in the methodology examination.
Lesson one: -
Definition of the research-The eight steps of the search
process
Lesson two: - The
first step.: Defining the problem
- The non-research
problem (not subject to study) examples
- Research problem
(subject to study) examples
- Presentation of the problem - Justification
of the problem
- Analysis of the problem.
-
Other issues to define the problem
Lesson three: - Review
the research literature.
Lesson four: -
Establishing research questions, determining objectives
and hypotheses.
- Choose the research design.
Lesson five: Sample
design.
Lesson six: - Data collection,
processing and analysis.
Lesson
seven: - Writing a
report, developing a research proposal,
publishing results and suggestions,
and benefiting from them.
These
lessons, when collected, will form an integrated publication on the steps of
the research process.
الهدف من هذه
الدروس حول خطوات عملية البحث هو مساعدة الطالب في :
1 - تحضير مذكرة
الماستر.
2- دعم تحصيل
الطالب في مقياس ملتقى التدريب على البحث بلغة أجنبية
3- تحضير الطالب
لمسابقة الدكتوراه في امتحان المنهجية.
الدرس الأول: - التعريف بالبحث - الخطوات الثمانية لعملية البحث
الدرس الثاني:
الخطوة الأولى. تحديد المشكلة
-
المشكلة الغير بحثية (الغير قابلة للدراسة)
أمثلة
-
المشكلة البحثية (القابلة للدراسة) أمثلة
-
عرض المشكلة - تبرير المشكلة – تحليل المشكلة.
-
قضايا أخرى لتحديد المشكلة
الدرس
الثالث: - مراجعة أدبيات البحث.
الدرس الرابع : - وضع أسئلة البحث تحديد الأهداف والفرضيات.
-
إختيار تصميم البحث.
الدرس الخامس : -
تصميم العينة.
الدرس السادس : -
جمع البيانات ,معالجتها وتحليلها.
الدرس السابع : - كتابة التقرير وتطوير مقترح
البحث ونشرا لنتائج والاقتراحات والاستفادة منها.
هذه الدروس عند
جمعها ستشكل مطبوعة متكاملة حول خطوات عملية البحث بالعربية وبالإنجليزية .
على الطالب أولا
فهم الدرس مباشرة أو بعد ترجمته , وسيطلب من الطالب عملا متعلق بالدرس الأول عند
طرح الدرس الثاني , ومن
خلال ذلك نتعرف ما إذا كان بالإمكان التواصل المباشر مع
الطلبة.
- Teacher: Abdelhamid Lahmar